Thursday, July 28, 2011

Sejarah Kadet Polis

Assalamualaikum ...

'' History is not a burden on the memory but an illumination of the soul ''

Sejarah Kadet Polis 

Pasukan Kadet Polis ditubuhkan di setiap sekolah menengah di Malaysia bagi mendisiplinkan pelajar-pelajar agar mencegah perkara-perkara yang negatif.


Idea penubuhan kadet polis ini telah dicetuskan oleh Ketua Polis Negara yang kedua, Allahyarham Tun Mohamed Salleh Bin Ismail ketika merasmikan pelancaran Pasukan Kadet Polis pada 2 Mac 1970. Allahyarham dalam ucapannya berbunyi:

" The overall objektif is to make the cadet a responsible citizen of the future. He must yield a strong and healthy influence among his colleagues, friends and family so that in the yeasr ahead, there will he a new breed, of enlightened good citizens contributing to nation building ".

Maksudnya: Objektif keseluruhan adalah untuk menjadikan kadet polis ini warganegara yang bertanggungjawab di masa hadapan. Hasil yang wajib satu pengaruh di kalangan rakan-rakan sekerjanya, kawan-kawan dan keluarga pada tahun yang mendatang, akan adanya satu baka barunya, warganegara yang baik menyedarkan menyumbang untuk pembangunan bangsa.

TUJUAN PENUBUHAN

 Bertujuan melahirkan insan yang bertanggungjawwab, berdisiplin, dan berpelajaran.

Membentuk tulang belakang dalam pembangunan negara semua aspek baik

ekonomi, politik dan perbaharuan.

Menjadikan insan yang bertanggungjawab,berpelajaran, dan berdisiplin.



terima kasih kerana membaca post kami n . n

No comments:

Post a Comment